Thursday, May 14, 2009

ErTi sEbuAh kELuArgA


segumpal darah mendiami rahim,
dihembus nyawa dari yang Esa,
disitulah aku bermula,
disitulah aku menetap,
selama beberapa bulan,
menumpang simpati,
menagih kasih,
bernyawa, bermastautin seketika,
umpama parasit yang mendiami perut insan yang bernama ibu,
tanpa sebarang keluhan dari perumahnya.

pada masa yang sama,
seorang lagi insan bernama ayah,
berusaha atas nama Allah dan keluarga,
mengerah keringat,
dengan segala kudrat,
demi menjamin keselamatanku,
kebajikanku,
agarku tidak lapar,
agarku bisa menghirup udara dunia,
perkara yang sentiasa bermain dimindanya adalah,
masa hadapanku,
agarku tidak sengsara hidup,
seperti dirinya waktu kecil.


akhirnya tiba masa aku dilahirkan,
umpama kain putih yang suci,
tiada kotoran,
tiada debu,
bebas dari dosa,
terpancar kegembiraan dimata mereka,
penuh keazaman dihati mereka,
untuk memastikanku berjaya,
memastikan perjalanan hidupku lancar,
tiada langsung rasa kesal dilubuk hati mereka,
malah mereka merasa bangga dengan kurniaan Illahi,
menimang cahaya mata,
tanggungjawab terbesar bagi hidup mereka.

kini aku telah dewasa,
mengenal erti dunia,
corak yang cantik pada dasar putihku,
kian dipenuhi,
ada yang cantik,
ada yang buruk,
aku menjadi insan yang bernama wanita,
adakah aku lupa tentang mereka?
adakah aku mengabaikan mereka?
dua insan yang bergelut dengan nyawa,
untuk menghadiahkan dunia sementara ini kepadaku,
insan yang bergelar ayah dan ibu.

tErimA kAsiH maa....ayoh...aku tdk akn lupe jasa2 mu & pengorbananmu
ya Allah jadikanlah aku anak yg solehah,amin...




No comments:

Post a Comment